fredag den 11. september 2009

Observations øvelse

Hvad: Kiosk damen i Føtex, Storcenter Nord.
Hvordan: Noter og fotos
Fokuspunkter: Kundekontakt, effektivitet og primær arbejdsopgave.


Primær arbejdsopgave:
Skanner en vare, modtager penge, putter penge i kassen, giver evt. penge tilbage og bon, videre til næste kunde
Korte og hurtige ekspeditioner

Kundekontakt:
Meget sød og smilende overfor alle
Hun tilpasser sin væremåde til den enkelte kunde
Afventende og tålmodig
Hun observerer området, holder øje med folk omkring kiosken
Har et godt overblik

Effektivitet:
Hele tiden i gang, også når der ikke er kunder
Når der ikke er kunder fyldes cigaretter, skrabelodder m.m. op.
Telefon passes og laves papir arbejde

Metode refleksion:

Noter, fordele: Stor frihed, man kan vælge hvad der er relevant og irrelevant. Man kan stå lidt i baggrunden, så man ikke virker som et forstyrrende element. Man tiltrækker ikke så meget opmærksomhed som hvis man står med et stort kamera, og derfor bliver situationen mere naturlig.
Ulemper: Det kan være svært senere at huske hvad man mente i situationen. Kan være svært at få alle detaljer med. Mens man står og kigger på ens noter, kan man misse noget vigtigt. Hvis andre skal læse ens noter er det ikke sikkert det ville blive forstået.

Foto, fordele: Man får et visuelt udtryk af situationen, giver et godt indblik i hvordan stemningen er.
Ulemper: Man får kun et stilbillede, ikke kropssprog, handling og tonefald i en samtale.
Billedet kan ikke stå alene, det er vigtig at have noter til.

Ulemper generelt: Vi ville gerne have været mere deltagene, men der var desværre ikke tid til at stille spørgsmål, selvom hun gerne ville svare. I forhold til det korte tidsrum og at det var en spontan observation, fungerede det fint at være ”fluen på væggen”, men hvis det var et længere projekt, ville det være godt at være mere deltagende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar